1. Nordisk e-handel Manual

2. Starta webbutik - 10 steg

Helpdesk

Helpdesk vägleder dig i systemet.

040-692 50 60 eller helpdesk@nordiskehandel.com

Vanliga symboler

- På varje flik i din webbutiks admin så finns ett frågetecken, längst upp i hörnet på sidan. Om du trycker där så kommer du automatiskt till det aktuella avsnittet i manualen.
- Denna symbol betyder att du kan lägga till ett nytt objekt.
- Denna symbol betyder att du kan kopiera ett objekt.
- Denna symbol betyder att du kan redigera och visa information för ett objekt.
- Radera ett objekt.
- Sortera ett objekt uppåt.
- Sortera ett objekt neråt.
- Statistik och historikinformation.
- Kundikon, normalt länkad till kundkort eller kundlista.
- Orderikon - länkad till ett orderkort.
- Skicka mail.
 - Länkikon för nyhetsbrev.
- Exportera objekt.
- Filartikel.
- Öppna objekt i webbutik.
- Lista varor.
- Denna symbol betyder att du kan bestämma hur och vad som skall visas i översikterna.
 - Skriv ut.
 - Packsedel.

7.3 Inställningar

Att anpassa mobilbutiken görs under Mobilbutik -> Inställningar.

Bild 1. Inställningar för mobilbutiken

ÖVERSIKT
Här kan följande inställningar göras
Aktivera mobilbutiken – Klicka ur för att avaktivera mobilanpassning av webbutik för besökare.
Visa ikon för kategorier – Klicka i för att visa ikon-bilder för varugrupper i mobilbutiken. Ikoner laddas upp under de individuella varugrupperna.
Butikslogga/toppbanner – Här visas butiksloggan för den mobilanpassade webbutiken.
Ta bort bilden genom att kryssa i rutan för Ta bort bilder eller ladda upp en ny bild från din dator genom att trycka på Bläddra-knappen. Tänk på att bilden som laddas upp automatisk skalas om till 100px*20px
 

7.3.1 Aktivera din mobilbutik

För att aktivera mobilbutik i din webbutik köper du till funktionen under Mina Sidor eller ringer till någon utav våra säljare för hjälp att aktivera modulen. Modulen är kostnadsfri men måste beställas för att aktiveras.

Observera att om du har en något äldre mall (från 2010 eller tidigare), eller en specialanpassad butik kan du behöva få hjälp att uppdatera mallen för din webbutik innan du kan aktivera modulen för mobilhandel. Om du är osäker på om din butik har stöd för mobilbutiken, kontakta oss.

7.3.2 Vem ser mobilbutiken

Besökare behöver inte gå in på någon speciell adress för att se mobilversionen av webbutiken. Det räcker att besökaren surfar in på din webbutik så kommer den automatiskt att känna av om besökaren sitter vid en dator/surfplatta eller en telefon.

För besökare som hellre ser webbutiken som vanligt på sin telefon finns det en länk i sidfoten som tar besökaren till standardbutiken.

För besökare vid en dator/surfplatta som hellre ser mobilversionen av butiken går det också. Även om sidan kommer att uppfattas väldigt annorlunda på en datorskärm än på en mobiltelefon.

7.3.3 Funktionsbegränsningar i mobilbutiken

Mobilbutiken har en avskalad och optimerad designmall för att på bästa sätt visa dina produkter på en mobiltelefon.

Gränssnitt och design är anpassat för att få en så kort laddningstid för din sortimentöversikt som möjligt. Mobilbutiken är en komplett webbutik där kunden kan avsluta sin order direkt i mobilen, men för att göra det enkelt för kunden så kan man även skicka sin önskelista eller kundvagn till sin, eller någon annans e-postadress för att sedan avsluta köpet vid en vanlig dator.

Som butiksägare kan du välja att aktivera samma betalsätt och fraktsätt som gäller för din webbutik i fullversion, men du kan också välja vilka betalsätt och fraktsätt som ska vara tillgängliga för mobilbesökare.

Du kan också anpassa dina nyheter/blogginlägg och produktbeskrivningar för mobilbesökare.

Eftersom mobilbutiken är en mycket avskalad version av din webbutik har vi valt att reducera ett antal funktioner i standardutförandet, för att optimera mobilbutiken. Därför kanske inte alla olika delar som fungerar i din fullversion kommer att fungera i din mobilversion i standardutförandet.

Några exempel är följande:

1. länkade artiklar (visas ej)
2. filartiklar (visas ej)
3. dokument (visas ej)
4. symboler (visas ej)
5. banners (visas ej)
6. topplista (visas ej)
7. merförsäljning i kassa (visas ej)
8. Orderhistorik - Serieorder & prenumerationer syns inte under kunders orderhistorik (däremot syns vanliga order)

Om ni inte är nöjda med vilka funktioner som visas i mobilbutiken - ta kontakt med oss så kan vi anpassa din mobilbutik.

7.3.4 Ställ in mobilbutiken

Inställningar för webbutiken görs på flera olika platser i administrationen. De som har att göra med mobilbutikens utseende hittar du i vänstermenyn under fliken Mobilbutik.

7.3.4.1 Fliken Mobilbutik

Här redigerar du sidor i mobilbutiken, styr dess utseende och gör inställningar.

1. Redigera sidor
Under Redigera sidor kan du redigera texten som visas på informationssidorna ”om oss” och ”köpvillkor” för besökare i mobilbutiken.

Viktigt! Tänk på att ni måste administrera dessa text-sidor separat från de i fullversionen i webbutiken. Om ni gör en ändring på en informationssida i fullversionen kommer den inte automatiskt att flyttas över motsvarande informationssida i mobilbutiken.

2. Design
Under fliken design kan du redigera mobilbutikens utseende genom en
designeditor. Designeditorn fungerar på samma sätt som för den vanliga
butiken.

Du kan även redigera standardbilder för mobilbutiken

3. Inställningar
Under fliken inställningar kan du välja huruvida du vill visa ikoner för
varugrupper (se avsnitt längre ner för hur du definierar ikoner) samt om du vill ladda upp en unik logotyp (toppbild) för din mobilbutik.

7.3.4.2 Mobilversion av nyheter, varugrupper och produkter

1. Nyheter
Under Sidor -> Nyheter/Blogg kan du välja att skriva nyheter som visas på mobilbutikens förstasida.

För att göra detta måste du först ställa in så att dina nyheter visas på
butikens förstasida. Detta gör du genom att lägga till en nyhetskanal.

När du sedan lägger till en nyhet kommer texten som du fyller i fältet
”nyhetstext på mobilsidan” att visas på förstasidan.

OBS! Mobilnyheten kommer ej att visa bilden du kopplar till nyheten, men det går bra att relatera produkter till nyheterna.

2. Varor
När du aktiverat mobilbutiken kommer det att finnas ytterligare ett fält på varje vara där du kan ange en alternativ beskrivning som visas för mobilbesökare. Tänk på att mobilbesökare har mindre skärm, det kan alltså vara bra att ha en kortare, mer kärnfull beskrivning för mobilbesökare.

3. Varugrupper
Du kan ange ikoner för dina varugrupper för mobila besökare. Detta gör du genom att redigera varje individuell varugrupp och ladda upp en ikonbild. Denna visas när besöakren klickar sig ner i kategoriträdet i mobilversionen.

7.3.4.3 Fraktsätt

Du måste aktivt välja vilka fraktsätt som skall gälla för mobilbutiken. Du aktiverar ett fraktsätt genom att kryssa i rutan ”Kan användas i mobilsite” under inställningarna för fraktsättet.

7.3.4.4 Betalsätt

Du måste aktivt välja vilka betalsätt som skall gälla för mobilbutiken. Du aktiverar ett betalsätt genom att kryssa i rutan ”Kan användas i mobilsite” under inställningarna för betalsättet.

Det kan vara bra att veta att idag har de olika betaltjänstleverantörerna kommit olika långt med att anpassa betalflödet till mobiltelefoner. Kontakta gärna er betaltjänstleverantör för frågor kring deras mobila betaltjänster, eller kontakta i andra hand oss.

Helpdesk